obenius.blogg.se

Landstingets vara eller icke vara Den olönsamma patienten

Publicerad 2013-02-19 18:25:00 i Allmänt,

 
Hej!
 
Tack för äntligen en bra artikel om landstinget. Den olönsamma patienten
 
Efter avslutad militärtjänst i flygvapnet så började jag jobba som outbildat biträde sommaren 1984 på Ulleråkers sjukhus. Avdelningen för senil dementa med ett 50-tal patienter, efter några dagar var det fotbolls VM, personalen dukade upp massa fika till sig själva på avdelningens TV rum och sa hårt och kallt åt de stackars förvirrade patienterna att hålla käft och inte störa... det var helt bisarrt för mig, en del patienter behövde ständig tillsyn. De kunde skada sig själva eller börja slåss och där fanns jag ny outbildad sprang omkring och försökte förstå hur man skulle kunna hjälpa alla dessa när majoriteten av personalen satt med stängd dörr framför VM i fotboll. 20 år gammal gick jag efter 5 dagar till kontoret som anställt mig och knackade på, där inne satt en kvinna som var personalansvarig. Jag berättade vad jag upplevde på avdelningen och att jag ville sluta omedelbart för jag stod inte ut med den inhumana personalen. Märkligt nog tänkte jag så hade personalansvarige ingen aning om vad som föregick på avdelningen för senil dementa, det var som hon inte hade besökt avdelningen själv någonsin, utan bara satt där på sitt kontor. 
Jag fick sluta och pustade ut när jag gick därifrån. Någon km ifrån låg Akademiska sjukhuset där fick jag genast jobb och har jobbat som timvikarie och vikarie på nästan alla avdelningar som fanns där mellan åren 84-94. Jag utbildade mig till biträde och sen till undersköterska och har sett och hört hårresande idiotiska saker, T ex läkare som haft ihjäl patienter av slarv och okunskap. Åren 90-95 jobbade jag extra som timvikarie på akuten i Tierp.
Men jag har också sett döende människor bli friska och svårt sjuka helade. Sommaren 98 var sista gången jag sista gången jag jobbade åt landstinget och då på Mora akuten efter det har jag brutit nacken i december 98 och själv varit patient i drygt 10 månader och blivit fruktansvärt kränkt och felbehandlad på Akademiska sjukhuset. Men de har också räddat livet på mig och gett hjälp och hjälpmedel till att leva ett så värdigt liv det går som 95% förlamad. Jag har sett insidan av sjukhus i alla år fortfarande nu som patient och än mera som VD för ett vårdföretag jag själv startat. Jag hjälper handikappade att leva med personlig assistans och det innebär mycket vårdkontakter i form av läkarintyg mm.
 
Kontentan är att vad jag ser så har det gått fruktansvärt utför för landstinget och vården blir bara mer och mer budgeterad och administrativ, vilket går ut över människor /patienter. Man har effektiviserat städningen så många gånger att det numera är smutsigt till den milda grad att folk som kommer till sjukhus får sjukhusbakterier som bara finns på sjukhus, man beräknar att ca 3000 människor dör per år för att de besöker sjukhus. 
 
 
Mvh
VD Andreas Obenius
och förtroendevald i miljöpartiet
Gävle

Kommentarer

Postat av: amanda

Publicerad 2013-02-20 00:26:04

bra skrivet!

Svar: Tack...
obenius.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela