obenius.blogg.se

Bankerna förstör ekonomin

Publicerad 2013-01-08 12:24:00 i Bankerna förstör ekonomin,

Hej!!     Angående det ekonomiska systemet!   Personligen tycker jag att det diskuteras för mycket detaljer angående det ekonomiska systemet i Sverige. Det handlar oftast om skatterna och tillväxt frågor mm. Diskussionerna blir otroligt ytliga när själva det ekonomiska systemet är ruttet. T ex. När jag går till banken och skriver på en låneansökan för att köpa en bostad så efter att banken tagit kreditupplysning på mig så beviljar dem mig lånet. Helt plötsligt har jag en skuld till banken på 2 miljoner som banken bokför som en tillgång. Banken skapar pengarna ur tanken att jag och mitt boende är värt 2 miljoner. Banken behöver absolut inte ha några pengar eller guld eller någonting för att låna ut dessa pengarna, de äger bara min skuld och skapar pengarna ur detta. Nu du banken har 2 miljoner att leka med så får dem enligt svensk politik använda dem till att T ex låna pengar från en annan bank eller köpa lite aktier i ett nytt Lehman & Brothers upp till 40 gånger värdet... Så min bank vill givetvis tjäna pengar och eftersom det nya Lehman... är så otroligt bra, de har AAA i kreditvärdighet säger deras kompisar. Banken investerar, detta är viktigt just ordet banken INVESTERAR  låt säga 80 miljoner kronor i aktier i nya Lehman. Så i balans och resultatrapport har nu banken tillgångar för 80 miljoner. Wooaaw va mycket pengar, nu kan banken investera, köpa ännu mera.
  Men vad jag vill komma till är att det är enbart mitt boende som är värt någon att ta på, eller egentligen min förmåga att betala ränta + lån som helst plötsligt har blivit 80 miljoner på papperet.   Om jag mot förmodan blir arbetslös eller något, eller värdet på nya Lehman sjunker eller min bostad sjunker i värde, då är det kört.   Vi ser finanskriser överallt numera där den totala skulden överstiger förmågan att betala, men varför hörs ingen riktig seriös politiskt debatt om systemet med pengar. Sverige har en mycket värre total skuld än Grekland och vad gör vi åt det?   Politiker behöver tackla problemen på ett nytt sätt, det duger ej att diskutera små detaljerna längre. Exakt hur mycket ränta är okay, eller var går gränsen för ocker när idag finansbolag tar skyhöga räntor på flera hundra ja till och med flera tusen procent i ränta?? Ska vi reglera bankerna igen? Ska vi återinföra guldmyntfoten, så att bankerna måste ha kapital irl? Ska vi verka för att stat o kommuner startar egna icke vinstdrivande banker, som konkurrerar med de privata bankerna? Ska vi höja förmögenhetsskatt igen som Frankrike?   Eller hur många ska lida och komma under fattigdoms strecket, hur många ska hamna i utanförskap, gå i personlig konkurs... För detta är vad som redan händer snabbare och snabbare likt glaciärerna smälter.   Det rådande ekonomiska systemet gör bara rika människor rikare och ökar klyftorna. Boston ekonomerna med Alan Greenspan i spetsen har skapat ett sjukt system som redan drivit 46 delstater i USA konkursmässiga, miljoner hemlösa, tältläger i alla större städer. Är det verkligen vad våra folkvalda politiker vill... fortsätta denna cirkus med ränta på ränta och lita på bankernas välvilja... Vad gör vi när inte pengarna räcker till?   Mvh VD Andreas Obenius och Kassör Mp Gävleborg regionstyrelse

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela