obenius.blogg.se

Hur vill vi döda våra medmänniskor?

Publicerad 2013-01-06 14:54:00 i Assistans,

Jag läste en artikel i Dagens Nyheter om, ”Hur vi dödar en människa är ett politiskt val”.

Jag har jobbat i äldrevården och på sjukhus.

I dag är handläggare på kommun, Försäkringskassan och landstinget som när fabrikerna byggde löpande band och chefer gick med tidtagarur och effektiviserade bort döda minuter...

Snabbare och snabbare snurrar hjulen tills bara robotar hinner med.

På liknande sätt jobbar handläggare som beslutar om hur lång tid det ska ta att äta och skita, det ska vägas och mätas efter mallar som garanterar lika dålig omvårdnad överallt.

Jag vet de handläggare som stått utanför toalettdörren till handikappade och tagit tid när ”människan bajsat”. Hur sjukt är inte det...

Här i Gävle hör man av bekanta och vänner hur mycket mediciner ”droger” patienter, äldre och handikappade får. Från min tid som undersköterska på akutmottagningen minns jag hur ofta man svarade i telefon och sa ”Ta med dig dina mediciner också”.

De kom flera gånger med en–två kassar fulla med piller, många var faktiskt medicinförgiftade.

Hur vill vi döda våra medmänniskor...

Det har blivit mycket sämre sedan 80-talet, och mycket sämre med välfärden och omsorgen på senare år.

Miljöpartist i Gävle

Andreas Obenius

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela